زمان تقریبی مطالعه: 3 دقیقه
 

الاجابات الواضحات لسؤالات القراءات‌ (کتاب)





احمد محمود عبد السمیع الشافعی الحفیان تالیف کتاب پیرامون مساله قرائت‌ها و علم تجوید قرآن مجید نوشته شده که در آن موضوعات مربوط به علم تجوید بصورت سؤال و جواب، تشریح شده است.


۱ - کتاب شناسی



مؤلف در این کتاب موضوعات را در قالب ۲۲۹ سئوال مطرح نموده است. وی علت انتخاب این روش برای ارائه مطالب را، بهتر فهمیدن مطالب از یک طرف و چگونه سئوال نمودن قرآن پژوهان (و دانشجویان) را از طرف دیگر می‌داند و معتقد است که این روش باید در مراکز علمی و آموزشی و در تمام سطوح بکار گرفته شود. از مجموعه سئوالات (۲۲۹) - تعداد ۹۴ سئوال آنرا به مباحث مقدماتی علم تجوید و بقیه آنرا پیرامون اصطلاحات علم تجوید قرار داده است. تذکر: مطالب این کتاب با کتاب دیگری از همین مؤلف به نام «اشهر المصطلحات فی فن الاداء و علم القراءات» تقریبا یکسان و چه بسا اکثر موضوعات آن شبیه و مانند همان می‌باشد

۲ - ساختار کتاب



کتاب دارای یک مقدمه و یازده باب است که در آن ۲۲۹ سؤال پیرامون علم قرائت جمع آوری شده است. فهرست سئوالهای مقدماتی که شامل: (۹۴ سئوال) می‌باشد، فهرست به قرار زیر است: الاصول و الفرش/ استعاذة/ بسملة/ وقف بر جمع مذکر سالم/ ادغام کبیر و موانع آن/ یاءات اضافه/ یاءات زائد/ و موانع امالة و تقلیل. فهرست مطالب ابواب آن به شرح زیر است: وقف و ابتداء، اظهار و ادغام، ذکر حروفی که مخارج آنها نزدیک است، قرائت به تنهایی و قرائت جمع، مد و قصر، جمع دو همزه در یک کلمه، نقل حرکت همزه به ساکن ما قبل آن، اقسام حرف «لام»، احکام نون ساکن و تنوین، صفات و مخارج حروف و سئوالهای مربوط به فرش حروف.
[۱] الاجابات الواضحات لسؤالات القراءات‌، احمد الشافعى الحفيان، ج۱، ص۲۷۲.‌


۳ - ویژگی‌ها



۱- مطالب را بصورت سئوال و جواب ارائه نموده‌اند. ۲- در پایان هر بحث عنوان «فائدة» وجود دارد که خلاصه‌ای از بحث و نتایجی را که بدنبال داشته بیان می‌کند. ۳- در باب مقدماتی: سئوال ۲۲- روش هر کدام از قراء در قرائت بعضی از حروف بیان شده است ۴- در باب «یاءات اضافه»، مواردی را که حرف «ی» اضافه شده و در قرآن به کار رفته به ترتیب سوره‌ها با آمار طبق یک جدول ارائه نموده است. ۵- در بخش پایانی کتاب از سئوال ۱۵۶ تا سئوال ۲۲۹- پیرامون برخی از کلمات موجود در سوره‌ها سئوال شده که نحوه قرائت آن توسط هر کدام از قاریان شرح داده شده است.

۴ - نسخه شناسی



کتاب یک جلد، متن آن عربی، دارای ۴۸۴ صفحه می‌باشد که مشخصات آن به قرار زیر است: ۱- کاغذ: معمولی ۲- چاپ: کامپیوتری ۳- جلد: گالینگور ۴- نوبت چاپ: اول ۵- تاریخ انتشار: سال ۱۴۲۳ ۶- ناشر: دار الکتب العلمیة- بیروت- لبنان ۷- دارای فهرست: الف: منابع و مآخذ ب: موضوعات کتاب. ۸- نام کتاب: الاجابات الواضحات لسؤالات القراءات. ۹- نام مؤلف: احمد محمود عبد المسیع الشافعی الحفیان.

۵ - پانویس


 
۱. الاجابات الواضحات لسؤالات القراءات‌، احمد الشافعى الحفيان، ج۱، ص۲۷۲.‌


۶ - منبع



نرم افزار مشکات الانوار، مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی.


رده‌های این صفحه : کتاب شناسی | کتب علوم قرآن




آخرین نظرات
کلیه حقوق این تارنما متعلق به فرا دانشنامه ویکی بین است.